Posts tonen met het label taal. Alle posts tonen
Posts tonen met het label taal. Alle posts tonen

dinsdag 20 december 2016

Hashtag eczeem

Af en toe kan een mens beter eens lachen met zijn miserie. Omdat er al genoeg geklaagd wordt.

Recent deed ik zelf ook een poging tot zelfspot. In onze comedyshow De Taalsmid genaamd (een jaarlijkse productie die eind 2016 al aan de 17de editie toe was, gebaseerd op legendarische radio- en tv-programma's als De Rechtvaardige Rechters en Alles kan beter).

In een van de liedjes die ik maakte voor de show, schreef ik wat eczeemfrustraties van mij af. Niet dat het heeft geholpen tegen de uksels, maar ik heb er wel drie avonden lang mensen mee aan het lachen gebracht. En dat geeft op z'n minst een fijn gevoel, alle uksels ten spijt.


maandag 15 december 2014

Jongerenwoordenschat


Ik liet er mij eerder al over uit, over de toenemende insijpeling van Engelse termen in het Nederlands. Niet dat ik mij er zomaar wil bij neerleggen - ik krijg er nog steeds de vliegende uksels van - maar de evolutie lijkt niet te stoppen. Niet alleen in het bedrijfsleven wordt meer en meer Nederengels gesproken, ook de jongerentaal is dezer dagen rijkelijk doorspekt met woorden en uitdrukkingen die uit de Angelsaksiche cultuur kwamen overwaaien.

Wat hieronder volgt, is een getuigenis van een ervaringsdeskundige...

zondag 24 november 2013

Partners in crime

't Is niet dat ik een echte taalpuritein ben, maar als er iets is waar ik de vliegende uksels van krijg, dan is het wel de toenemende insijpeling van Engelse termen in het Nederlands. Vooral omdat we ons te vaak als luie taalgebruikers gedragen: we doen nauwelijks nog de moeite om te zoeken naar bestaande - laat staan: nieuwe - Nederlandse (of Vlaamse) equivalenten voor die woorden die ons hoofdzakelijk vanuit een Angelsaksisch geïnspireerde wereldeconomie door de strot worden geramd. 

Omdat iemand het initiatief moet nemen om die trend te keren, ben ik gestart met een diepgaand onderzoek naar mogelijkheden om het Engels radicaal uit onze taal te bannen.

Ik heb daarom op basis van eigen research een swot-analyse gemaakt en dankzij de input van een aantal senior managers heb ik een draft gemaakt van de agenda voor een kick-off meeting van een project ter zake, met op het to-do-lijstje een aantal issues die al in de pipeline zitten en waarop we dan kunnen focussen.

Hopelijk moeten we dat niet meer cancelen omdat iemand moet babysitten op de kids want anders is het weer doodelen geblazen voor een nieuwe date en dat zal niet makkelijk zijn om die nog te schedulen.

De eerste twee items dat is echt peanuts, die kunnen we misschien nog skippen of uitstellen tot na de break, want anders gaan we een bottle neck creëren. Maar de brainstorm is geen business as usual: die is echt belangrijk om eens out-of-the-box te denken.

Op basis van de output van dat proces kunnen we dan een checklist maken en die in een format gieten en op een website plaatsen. Ik kan ook een powerpointje publiceren met handoutsDan kan iedereen dat mits een beetje te scrollen gewoon downloaden en eventueel printen. We kunnen ook een app ontwikkelen voor iPad en smartphones.

De results zou ik dan op Facebook zetten waar iedereen ze kan liken of sharen. Dan kunnen we zelf even een time-out nemen en wachten op eventuele feedback. Al is dat misschien not done?

Anyway, de behandeling van de uiteindelijke content: die zou ik outsourcen. Daarvoor kunnen we een aantal junior employees aanwerven, maar of dat mogelijk is moet ik nog eens checken bij human resources, want misschien is dat wishful thinking.

Fans van deze aanpak mogen via deze blog gerust laten weten of ze dit voorstel okay vinden want ik ben nog op zoek naar een aantal partners in crime...