zaterdag 19 januari 2013

'If I needed you'

If I needed you, would you come to me?
Would you come to me for to ease my pain?
And if you needed me, I would come to you
I would swim the seas for to ease your pain

Hoe schoon kan een simpel liefdesliedje eigenlijk zijn? Ik hoorde de cover van het Emmylou Harris en Don Williams-duet uit The Broken Circle Breakdown vanochtend nog eens op de radio (al heb ik het nummer sinds Kerstmis ook op cd - mede dankzij mij, en de lieve, gulle schenker aan wie ik de schijf te danken heb, is dat soundtrack-record van Titanic dus eindelijk van de tabellen geveegd).

Het lied doet me denken aan Bridge over Troubled Water, van Simon and Garfunkel. Man, wat heb ik die song grijsgedraaid in mijn jonge jaren.

I'll take your part when darkness comes
And pain is all around
Like a bridge over troubled water
I will lay me down

Liedjes over zielsverwanten, die elkaars pijn verzachten. Voor wie niets te veel is om elkaars demonen te verdrijven. Of om elkaars ambetante ongemakjes te bestrijden. Zoals jeuk, bijvoorbeeld. Want beter dan welke pil of zalf ook, helpen zachte handen tegen de pijnigende irritaties die mijn huid zo kwellen. Zachte handen van een zielsverwant. Van haar die ik gemeenzaam 'de liefste' noem. Zachte handen die zonder morren in stelling worden gebracht wanneer de krabnood het hoogst is.

Het is wat mij betreft al jaren proefondervindelijk bewezen: strelende vingers zijn veel helender dan krabbende nagels!

Als dat geen citaat is om ergens op een muur te schrijven...

3 opmerkingen:

  1. Iedereen verdient strelende vingers in z'n leven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en wie zou die gulle schenker kunnen zijn?;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Simpele (liefdes)liedjes kunnen oh zo schoon zijn !
    Ik denkw el even na over het woord zielsverwant. Wat zit daar niet allemaal in/achter?

    BeantwoordenVerwijderen