woensdag 16 januari 2013

Krabben (1)

Het is een wezenlijk onderdeel van mijn bestaan, krabben (en dan heb ik het over de woordenboekbetekenis 'met je nagels op je lichaam krassen'). Vandaar ook de (1) in de titel boven dit stukje: er zullen op deze ukselige blog nog talloze berichten volgen over dit fysieke perpetuum mobile dat tegelijk de belangrijkste jeukbestrijder én de grootste jeukversterker is... Als God bestaat, heeft hij in ieder geval gevoel voor humor!

Om lezer dezes niet al van bij mijn debuut als blogschrijver af te schrikken: mijn Uksels-blog zal lang niet alleen gaan over jeuk als huidirritatie en hoe ermee om te gaan (al kan ik mezelf terzake stilaan wel een doctoratus honoris causa uitreiken). De ondertitel van deze online columnreeks zou op  dat vlak al enige verduidelijking moeten bieden.

Voorlopig krab ik me alleen nog wat figuurlijk in het (mij nog zeer weinig toebedeelde) haar, op zoek naar inspiratie om dit minuscule plekje op het wereldwijde web geregeld te stofferen met boeiende, interessante, grappige en verstrooiende schrijfsels. Over jeuk, dus, of uksel zoals ze dat bij ons noemen. In al zijn letterlijke en figuurlijke betekenissen, in al zijn irriterende en inspirerende verschijningsvormen. Ik zal het maar als een goed teken beschouwen dat mijn handen de afgelopen maanden meer dan voldoende jeukten om mijn - ondertussen virtueel geworden - pen nog eens boven te halen en het nobele ambacht van het schrijven weer op te pikken. Want zoals een vos wel zijn haren verliest maar niet zijn streken, zo kruipt ook het schrijversbloed waar het niet gaan kan.

En zo kruipt ook de jeuk meestal waar je niet krabben kan...

3 opmerkingen: